11 tools voor een geslaagde start van je coöperatie

Je bent pas gestart met een coöperatie? Dan komen er heel wat uitdagingen op je af: financiering vinden, een goede raad van bestuur samenstellen, je leden betrekken … Voor 11 van dit soort uitdagingen vind je hier een checklist, scan of andere tool die je verder op weg helpt. Bij elke tool horen ook inspirerende leestips en/of interviews met coöperaties die je zijn voorgegaan.

1. Heb je de nodige ondernemersvaardigheden in huis?

Ondernemen is een heus avontuur en vraagt heel wat vaardigheden. Een strategie uitwerken, communicatie opzetten, producten en diensten ontwikkelen en in de markt zetten, personeel aanwerven en sturen, de cijfers opvolgen, rapporteren naar raad van bestuur ... Noem maar op. Hier ontdek je ‘what it takes to be an entrepreneur’.

> Lees meer

2. Good governance in coöperaties

Democratische besluitvorming is inherent aan coöperatief ondernemen. Dat vraagt een goede organisatie van de werking van de raad van bestuur, algemene vergadering en operationele organen. Elk met een duidelijk rol, verantwoordelijkheden en dus competenties. Hier ontdek je hoe je een deugdelijk bestuur opzet en krijg je de nodige tools om zelf een verbeterplan op te stellen.

> Lees meer

3. Impactgedreven ondernemen

Ondernemen doe je vanuit een bepaalde waarde, vanuit een visie op de maatschappij en het verschil dat je daarin wil maken. Je wil de wereld veranderen én een solide inkomstenbasis realiseren. Het ‘impact driven business model’ zorgt er voor dat impact en euro’s samengaan. In dit deel ontdek je hoe je je economische activiteit optimaal afstemt op je maatschappelijke doelstellingen.

> Lees meer

4. Maatschappelijke impact evalueren

Met je sociale onderneming wil je maatschappelijke impact creëren. Maar hoe maak je die impact concreet, tastbaar en begrijpelijk voor jezelf en anderen? Hoe zorg je ervoor dat je ook in je strategie en dagelijks beheer die maatschappelijke impact niet lost? Hier kom je te weten wat impact is en wat niet, hoe je impact inzichtelijk maakt en valoriseert.

> Lees meer

5. Financiering

Koken kost geld, het opstarten van een coöperatie ook. Gelukkig kan je diverse financieringsbronnen aanspreken bij de overheid, vennoten, banken en investeringsfondsen. Hier ontdek je welke ‘soorten’ geld er zijn en krijg je een overzicht van de aanbieders van financiering.

> Lees meer

6. Financiële soliditeit

Tijd voor een reality check met als centrale vraag: klopt het financiële plaatje? Welke middelen en mensen heb je nodig en wat zijn de kosten daarvan? Wat is jouw aanbod waard en hoeveel opbrengsten kan je verwachten? Zijn de kosten en opbrengsten in balans? Hier vind je info over kostprijsberekeningen, liquiditeitsbeheer en investeringsbeleid.

> Lees meer

7. Pitching

Sociaal ondernemen is verhalen vertellen, mensen overtuigen van je ondernemersplannen en mensen inspireren met je maatschappelijke doelstellingen. Kort en krachtig. In dit deel krijg je tips en tricks mee om duidelijker, effectiever en met meer zelfvertrouwen je publiek te boeien met je verhaal.

> Lees meer

8. Marketing en communicatie

Wat maakt jouw coöperatieve onderneming bijzonder? Wat beteken je voor de klant? Welke troeven kan je uitspelen? Welke boodschap wil je overbrengen en via welke communicatiekanalen doe je dat het best? In dit deel krijg je de tools om na te gaan of de positionering van je coöperatie precies en uniek is. En of je die positie in de juiste communicatie vertaalt.

> Lees meer

9. Coöperatieve kwesties onderweg

Een onderneming runnen brengt specifieke administratie en verplichtingen met zich mee. Voor de coöperatieve ondernemingsvorm geldt dat ook. Denk maar aan: een vennotenregister opzetten en in orde houden, erkenning vragen voor de Nationale Raad voor de Coöperatie, omgaan met de prospectusplicht voor het geval je kapitaal wenst op te halen bij het grote publiek, je eerste algemene vergadering organiseren, interne reglementen uitwerken, bestuurders voordragen en benoemen …

> Lees meer

10. Leden betrekken

Als coöperatie hecht je veel belang aan de betrokkenheid van je leden. Zij zijn immers mede-eigenaar van je coöperatie. Wat krijgen ze daarvoor in de plaats, en hoe versterk je hun betrokkenheid? Hier vind je enkele tools om je ledenbetrokkenheid te organiseren en te verhogen.

> Lees meer

11. Groepsdynamica en vergadertechnieken

In een coöperatie beslis je zaken samen en in groep. Elke groep kent zijn dynamiek, evoluties, conflicten en geslaagde momenten. Als bedrijfsleider kan je dus maar beter met kennis van zaken groepen aansturen. Hier maak je kennis met verschillende aspecten van groepsdynamica en leer je slim inzetten op vergadertechnieken.

> Lees meer