Sense: "Vraag naar duurzame horeca stijgt"

Al ruim 20 jaar baat sociale onderneming Sense horecagelegenheden uit. De zaken liggen verspreid tussen Brussel en Antwerpen en zijn heel divers van opzet: buurtrestaurants, bedrijfsrestaurants, hotels, eventcatering … Wat hen verbindt? De focus op duurzame catering in een activeringscontext.

De horecazaken van Sense  zetten al lang in op duurzaamheid. Ze serveren vegetarische maaltijden, bieden gratis kraantjeswater aan, gebruiken geen papieren placemats meer … Nu willen ze duurzaamheid ook structureel verankeren in hun werking.

Ondernemingstype Lokale diensteneconomie
Activiteiten Horeca en traiteurdiensten
Provincie Antwerpen
Gemeente Mortsel

Kiezen voor impact

Johan Van Dooren van Sense: “De vraag naar duurzame of circulaire catering stijgt. Zo is ‘duurzaam werken’ steeds vaker een vereiste in aanbestedingen voor cateringopdrachten. Dat stimuleerde ons om na te denken over de verdere invulling van onze duurzaamheidsambities. De oproep ‘Sociaal Ondernemen – Innovatie’ van WSE kwam op het juiste moment. Met die financiering konden we ons laten ondersteunen door een externe, gespecialiseerde partner: Switchrs. Samen met hen bekeken we hoe we onze horecalocaties meer circulair kunnen maken. Niet op buikgevoel of met gerommel in de marge, maar op een structurele manier.”

Na een reeks workshops en bedrijfsbezoeken selecteerde Sense tien thema’s om de komende twee jaar mee aan de slag te gaan. Van Dooren: “Die thema’s werden gekozen op maat van onze context. Zo zijn we vrijwel nooit eigenaar van de gebouwen waarin we werken, waardoor het moeilijk is om bijvoorbeeld het energieverbruik van die gebouwen te verlagen. Op de tien gekozen thema’s kunnen we wél invloed uitoefenen.

Ober geeft drankjes aan twee oudere mensen.

Minder wegwerpverpakkingen

De tien werkthema’s staan beschreven in het meest recente duurzaamheidsverslag van de horecagroep, dat in 2020 verscheen. Van Dooren haalt er enkele aan: “Via het project ‘Take My Sense Away’ willen we af van single use-verpakkingen voor meeneemmaaltijden. We werkten al met bio-afbreekbare materialen, maar het blijft een ongemakkelijk gevoel om zoveel afval te creëren. Zeker tijdens de coronacrisis, nu mensen nog vaker eten afhalen! We gaan daarom werken met herbruikbare verpakkingen die klanten kunnen terugbrengen via een systeem van statiegeld. We zijn dit nu op één locatie aan het testen en de eerste resultaten zijn positief. We gaan er dit jaar nog mee van start in al onze exploitaties.”

Een ander werkpunt zijn frisdrankblikjes en plastic water- en colaflesjes. Die moeten sowieso weg uit de restaurants van overheidsbedrijven, waar dranken in wegwerpverpakkingen sinds 1 januari 2020 verboden zijn door de Vlarema-wetgeving. “In ons Antwerpse bedrijfsrestaurant Den Bell gaan we daarom op zoek naar duurzame recipiënten. Denk bijvoorbeeld aan eigen drinkflessen. Tegelijk willen we het drankassortiment gezonder maken.”

Voedselverspilling aanpakken

Ook voedselverspilling is bij Sense een doorn in het oog. Op één locatie werd gedurende een aantal weken exact bijgehouden hoeveel kilogram voedsel er werd weggegooid. Dat creëerde niet alleen bewustzijn bij de medewerkers, maar ook de motivatie om het beter te doen.

De Nederlandse keten Spirit, die voedingsmiddelen volgens hun gewicht verkoopt, bleek een bron van inspiratie. Van Dooren: “Stel, je koopt een slaatje, maar je lust niet alles. Dat belandt dan in de vuilnisbak. Wij willen daarom op termijn overschakelen naar een aanbod waarbij de klant neemt waar hij zin in heeft en afrekent per gewicht. Da’s ook fijn voor de klant, want die betaalt alleen nog voor wat hij neemt.”

Elk project is inspirerend, maar gecombineerd krijgen ze pas echt impact, concludeert Van Dooren. “Dankzij dit traject hebben we geleerd om onze energie te kanaliseren. Niet alles willen doen, maar een paar dingen uitkiezen en die góed doen, daarmee bereik je veel meer.”