Diversiteit rendeert
31 januari 2018 - Wetenschappelijke studie toont dat diversiteit bedrijven rendabeler maakt.
Een uitvoerig onderzoek
Het team van McKinsey onderzocht maar liefst 1000 bedrijven in 12 landen. Ze keken niet enkel naar winstgevendheid (in termen van inkomsten), maar ook naar waardecreatie op langetermijn. De onderzoekers verdiepten zich in diversiteit in de breedste zin van het woord: onder andere gender, etnische en culturele diversiteit. En dit in alle lagen van de organisatie.
De cijfers spreken
De resultaten verschillen van bedrijf tot bedrijf en van land tot land. Maar de correlatie tussen diversiteit en rendabiliteit geldt voor iedereen. Een diverse organisatie vormt een afspiegeling van de samenleving, van de markt waarin de organisatie opereert. Dat verklaart dan ook onmiddellijk het succes in belangrijke bedrijfsaspecten zoals:
- het verhogen van de klantentevredenheid
- het onderhouden van klantenrelaties op langetermijn
- het verbeteren van de besluitvorming
- het verhogen van de tevredenheid van de werknemers
Diversiteit als concurrentievoordeel
De onderzoekers hopen dat met dit rapport diversiteit meer wordt dan een item op de bestuursagenda, meer dan een nobele toevoeging aan de bedrijfsvisie. Diversiteit is immers een concurrentievoordeel, een belangrijke factor om te groeien.