"Over kwaliteit discussieren we niet"

“De kwaliteitscultuur zit al jaren ingebakken bij onze 855 medewerkers. De uitbreiding van onze ISO 9001-kwaliteitserkenning was dus een logische stap.” Aan het woord is Ignace De Ro, algemeen directeur van Westlandia in Ieper. Zijn bedrijf levert producten en diensten voor bedrijven als Picanol, Meli en Jules Destrooper. “Klanten worden veeleisender en normen worden strenger. Door voluit in te zetten op kwaliteit blijven we in de running.”

Ondernemingstype AMA WSE
Ondernemingstype Maatwerkbedrijf
Activiteiten Administratieve diensten
Activiteiten Elektronica
Activiteiten Groenzorg en onderhoud openbare ruimte
Activiteiten Metaal
Activiteiten Schoonmaak
Activiteiten Textiel en kleding
Activiteiten Verpakking
Activiteiten Andere
Provincie West-Vlaanderen
Gemeente Ieper

Topkwaliteit en flexibiliteit

Met topkwaliteit en flexibiliteit als unique sel­ling­points gooit Westlandia al jaren hoge ogen bij zijn West-Vlaamse klanten. Bij zijn klanten vind je Picanol Group en Vandewiele die machines voor de textielindustrie uitvoeren naar de hele wereld, trailerfabrikant STAS en BOPLAN die val- en stootbeveiligingen produceert. Ook Jules Destrooper en Meli zijn al jaren klant. Bij de 50 grootste klanten zitten ook een 10-tal gemeenten. Ignace De Ro: “Over kwaliteit discussiëren we niet. Onze diensten en producten moeten simpelweg top zijn, in alle 7 businessunits. En komt een klant naar ons met een lastminuteopdracht? Dan doen we er alles aan om hem te helpen.”

“Je voelt de trots van onze mensen in alles wat we afleveren.”

Vlakke organisatie en open beleid

“Toen ik in 2011 als algemeen directeur startte, was de organisatie sterk hiërarchisch. Met 8 of 9 functieniveaus was er niemand die echt zijn verantwoordelijkheid kende waardoor het niet altijd goed liep op de werkvloer. Intussen is er een hele cultuurswitch gebeurd. Er zijn nog maar 4 functieniveaus over. Als directeur zweer ik ook bij een opendeurbeleid. Iedereen kan op elk moment binnenstappen en iedereen heeft toegang tot mijn agenda.”

“Er kwamen ook nieuwe functiebeschrijvingen, een nieuw loonsysteem en een nieuwe aanpak. Zoals bijvoorbeeld onze doelgroepmedewerkers die 0,5 euro meer maaltijdcheque krijgen per gewerkte dag dan de valide medewerkers. En in de jaarlijkse evolutiegesprekken volgen we nauw op of mensen nog goed in hun vel en op hun plaats zitten, en wat hun verwachtingen en wensen zijn.”

DNA-boekje ‘moeder, waarom zijn we hier?’

“We maakten een jaar geleden een boekje over het DNA van Westlandia. Over wie we zijn, waarom we doen wat we doen, en hoe ons werk draait om onze klanten en doelgroepmedewerkers. Het bestuur van Westlandia legt de strategie en de hoofdlijnen vast. Het middenkader zet die strategie om in acties. De beslissingen vallen op de werkvloer, daar waar het werk gebeurt. Wat onze doelgroepmensen presteren op de werkvloer, dat is de sterkte van ons bedrijf. Intussen zit dat DNA, die Westlandiacultuur, ingebakken bij iedereen. Mensen werken efficiënter, met een arendsoog voor kwaliteit en veiligheid. Het aantal arbeidsongevallen is drastisch gedaald. Er leeft een enorme trots die voelbaar is in wat we afleveren.”

Uitbreiding van het iso 9001-kwaliteitslabel

“We hadden al een ISO 9001-keurmerk voor onze productkwaliteit. Nu controleren de auditors ook alle processen – van strategie via personeelszaken tot productiekwaliteit. Dankzij het werk dat we ooit deden voor het kwaliteitsdecreet en dankzij het traject dat we 10 jaar geleden zijn gestart rond kwaliteit was de stap naar de uitbreiding van ISO 9001 klein. Alles was al aanwezig. Het voordeel van die uitbreiding is dat die informatie nu allemaal gebundeld zit. We zijn gecertificeerd in januari 2020. Die erkenning is nu geldig tot januari 2023.”

Match tussen economische en sociale opdracht

“We beschouwen ons als een normaal bedrijf, maar dan met bijzondere mensen. Westlandia heeft een economische opdracht, en die vervullen we door in te zetten op kwaliteit, flexibiliteit en een concurrentiële prijs. En we hebben een sociale opdracht: waardevol werk bieden aan mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Van iedere medewerker weten we precies waar hij of zij goed in is en waar die nog potentieel heeft. Door opdrachten van klanten op te delen in haalbare taken voor ieders talent en te zorgen voor een grondige controle, slagen we erin om die economische en sociale opdracht te combineren.”